Skip to main content

Sepuluh Tanda-tanda Kiamat yang Besar


Ertinya :

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".(H.R Muslimi)
Keterangan
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:
  1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
  2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
  3. Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
  4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
  5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
  6. Keluarnya bangsa Ya'juj dan Ma'juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
  7. Gempa bumi di Timur.
  8. Gempa bumi di Barat.
  9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
  10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.
Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: "Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw. bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini. Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu. Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya".

Comments

Popular posts from this blog

Beraya di Pulau Langkawi 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...Masih belum terlambat utk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri..
Entry kali ini aku nak ceritakan..Kami beraya di Langkawi...

19.08.2012 Ahad 
Pagi tu aku beraye kat Sungai buloh je la dgn kak Muni n My Hubby <3
Rumah pertama kteorg serang , Rumah ecah la..haha lepas tu pergi rumah  K.yt..Lepas tu
pergi umah akie jap...lepak2 tgk baby nani..tros gerak nak g umah Kak Ani...Lepas tu tros ke rumah Ibu di Cheras...Kami bertolak mlm ke Langkawi dlm pukul 9 mlm la lps Isyak...
Perjumpaan di RNR Rawang...Sampai di RNR Rawang..jmpa dgn mamawa n K.Awin
20.08.2012 Isnin :
                                             Sampai di jetty Kuala Perlis pukul 5 pagi...

Urusan beli tiket..Ferri pukul 7 pagi bertolak... Perjalanan dlm 1 jam 10 min ke Langkawi...sampai je kt Langkawi...dorang pergi amek kete sewa..kami tggu di jetty jer dulu...then pergi jln2 jap sementara nak tggu time utk check in...
then pukul 2 kami ke chalet yang dah booking tu.. Mali Perdana…

Bila Hati berbicara

Semakin cuba melupakan semakin kuat ia hadir di dalam mimpi...Mengapa???  Mungkin sillaturrahim masih utuh...atau diriku merinduimu... Segala kenangan pahit manis bersama di lalui.. tapi mengapa kini berdiam... Terdiam sunyi tanpa khabar...Apa salahku pada dirimu...? Bicarakanlah agar selesai semuanya... Jujurlah segala-galanya... Maaf dipohon andai diri ini menyakitimu....

Misi Tercapai 2017

Hai....entry aku yang lepas mengenai misi hamil aku kan...hehe Misi tu dah hampir tercapai,now aku dah hamil 5 minggu...tapi bukan dengan cara aku kuruskan badan dulu...Aku guna Probee dari Ailin...Aku beli dekat facebook kelab wanita ingin hamil..Saja nak cuba la..tak sampai sebulan penggunaan aku hamil..Semalam aku lewat 2 hari period...So tangan ni gatal dah kan nak buat UPT...debor dah rasa tunggu line keluar...Sekali 2 line...Syukur alhamdullilah sangat kepada Allah swt..Isnin ni nak pergi klinik utk pengesahan lepas tu pergi hospital terus...Untuk pengetahuan korang ni kali ke 5 aku hamil...Aku tak tahu lagi nasib aku macam mana...Aku harap kali ni Allah beri rezeki ini dekat aku...Aku akan update dari semasa ke semasa