Skip to main content

Sahabat Sejati


KISAH SAHABAT SEJATI
************
Terdapat dua orang sahabat baik di sebuah kampung. Sejak kecil lagi, setiap perkara yang mereka buat akan dilakukan bersama-sama. Dari meredah hutan, memancing, belajar dan apa-apa sahaja sekalipun, mereka akan melakukannya bersama-sama. Pendek kata, dimana ada sahaja, akan ada mereka berdua.


Seawal usia remaja, negara mereka telah dilanda satu peperangan. Ini telah memaksa semua remaja untuk melibatkan diri dalam bidang ketenteraan bagi mempertahankan tanah air. Tidak terkecuali, dua orang sahabat ini. Mereka memasuki bidang ketenteraan bersam-sama.


Pada suatu pagi yang hening, tiba-tiba pihak musuh telah menyerang markas tempat tentera ini. Maka suasana yang pada mulanya hening menjadi hingar bingar. Kdengaran buyi tembakan mush memecahkan kesunyian pagi. Pihak musuh yang menyerang telah menembak membabi buta. Maka, tunggag langgangla lah pihak tentera tadi termasuk dua orang sahabt tadi.


Sesampainya mereka di markas rahsia. Sahabat tadi mendapati bawah sahabat baiknya tiada di situ. Maka dengan rasa kelam kabut, dia bergegas meminta izin kepada ketuanya untuk keluar kembali ke tempat peperangan untuk mencari sahabtnya tadi. Tapi ketua itu telah menolak seraya berkata ” Untuk apa engkau kembali ke sana, sahabatmu telah mati dan engkau mungkin akan ditembak musuh. Sia-sia sahaja. “


Oleh sebab terlalu kasihkan sahabatnya. Maka, dia tidak mengendahkan arahan kaptenya tadi.


Selang setengah jam kemudian, dia pulang dengan ada kesan tembakan di bahagian perut. Ketuanya melihat seraya berkata. “Kan aku dah kata hanya sia-sia je” Sahabat tadi menjawab ” Tidak sia-sia wahai ketua, aku dapat  mendengar kata-kata terakhirnya” Kapten tadi mendengar sambil berkata dalam hati “Hanya cakap kosong”


Namun, oleh sebab rasa ingin tahu yang tinggi, maka ketua tadi datang semula kepada seraya bertanya. “Sebenarnya apa yang dia telah katakan kepada kamu sehingga kamu sanggup untuk menggadaikan nyawa kamu kepadanya?”


Jawablah sahabat tadi sambil berkata ” Saya tahu kamu akan datang kembali mencari saya” Itulah kata-kata terakhirnya sambil tersenyum puas.


************


Dalam hidup ini, sukar untuk kita mencari seorang sahabat yang dapat terima baik buruk kita. Seorang sahabat yang mampu untuk bersama dengan kita masa susah dan senang. Sebanya, kita tak mampu untuk berfikir apa yang ada dalam fikiran dan hati seseorang itu. 


Hatta seorang ibu sekalipun, dia tidak mampu untuk membaca apa yang difikirkan oleh anaknya walaupun dia yang melahirkan anaknya tersebut.


Satu hari nanti, bila korang telah menemukan seorang sahabat sejati. Maka jagalah diri dia dengan sebaik-baiknya kerana mungkin satu hari nanti, korang takkan menemukan lagi seorang lagi sahabat sepertinya. Sahabat sejati takkan sanggup menggadaikan persahabatanya semata-mata keran cinta dan duit. Selalu korang tengok dalam filem-filem melayu, seorang sahabt sejati lebih sanggup memendamkan perasaan daripada melukakan hati kawannya tersebut.


Bagi aku, tiada satu tips pun yang mampu menolong korang mendapatkan seorang sahabat sejati. Ia datang secara tiba-tiba, dan ia akan kekal selama-lamanya. Berbahagilah korang bila korang sudah mampu menyedarinya. ^^


Kenapa aku post pasal sahabat ?? biarlah hanya aku yang tahu....Kepada sahabat yang anggap aku sahabat...Aku nak ucapkan terima kasih kerana sudi menjdai sahabat aku dunia akhirat...Kini aku lebih memahami erti sahabat sejati......Thanks Sahabat....

Comments

Popular posts from this blog

Beraya di Pulau Langkawi 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...Masih belum terlambat utk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri..
Entry kali ini aku nak ceritakan..Kami beraya di Langkawi...

19.08.2012 Ahad 
Pagi tu aku beraye kat Sungai buloh je la dgn kak Muni n My Hubby <3
Rumah pertama kteorg serang , Rumah ecah la..haha lepas tu pergi rumah  K.yt..Lepas tu
pergi umah akie jap...lepak2 tgk baby nani..tros gerak nak g umah Kak Ani...Lepas tu tros ke rumah Ibu di Cheras...Kami bertolak mlm ke Langkawi dlm pukul 9 mlm la lps Isyak...
Perjumpaan di RNR Rawang...Sampai di RNR Rawang..jmpa dgn mamawa n K.Awin
20.08.2012 Isnin :
                                             Sampai di jetty Kuala Perlis pukul 5 pagi...

Urusan beli tiket..Ferri pukul 7 pagi bertolak... Perjalanan dlm 1 jam 10 min ke Langkawi...sampai je kt Langkawi...dorang pergi amek kete sewa..kami tggu di jetty jer dulu...then pergi jln2 jap sementara nak tggu time utk check in...
then pukul 2 kami ke chalet yang dah booking tu.. Mali Perdana…

Bila Hati berbicara

Semakin cuba melupakan semakin kuat ia hadir di dalam mimpi...Mengapa???  Mungkin sillaturrahim masih utuh...atau diriku merinduimu... Segala kenangan pahit manis bersama di lalui.. tapi mengapa kini berdiam... Terdiam sunyi tanpa khabar...Apa salahku pada dirimu...? Bicarakanlah agar selesai semuanya... Jujurlah segala-galanya... Maaf dipohon andai diri ini menyakitimu....

Misi Tercapai 2017

Hai....entry aku yang lepas mengenai misi hamil aku kan...hehe Misi tu dah hampir tercapai,now aku dah hamil 5 minggu...tapi bukan dengan cara aku kuruskan badan dulu...Aku guna Probee dari Ailin...Aku beli dekat facebook kelab wanita ingin hamil..Saja nak cuba la..tak sampai sebulan penggunaan aku hamil..Semalam aku lewat 2 hari period...So tangan ni gatal dah kan nak buat UPT...debor dah rasa tunggu line keluar...Sekali 2 line...Syukur alhamdullilah sangat kepada Allah swt..Isnin ni nak pergi klinik utk pengesahan lepas tu pergi hospital terus...Untuk pengetahuan korang ni kali ke 5 aku hamil...Aku tak tahu lagi nasib aku macam mana...Aku harap kali ni Allah beri rezeki ini dekat aku...Aku akan update dari semasa ke semasa